2018 - The Best of IDFA on Tour 2017

idfa logo

Elk jaar organiseert IDFA een tournee door Nederland met een selectie van de beste films van het afgelopen festival. Dit jaar zijn vier favorieten van IDFA 2017 te zien in een middagvullend programma.

De films zijn Nederlands ondertiteld.

Kaarten kosten € 25 of € 20 op vertoon van de VIP kaart van de BankGiro Loterij.

 



Koop nu een kaartje

 

Net als voorgaande jaren organiseert IDFA een Best of IDFA on Tour, een filmprogramma van vier festivalfavorieten uit de editie van eind vorig jaar. De films, afkomstig uit alle uithoeken van de wereld, zijn beoordeeld op onder andere uitmuntende cinematografische kwaliteiten en urgentie van het onderwerp. De films worden vertoond in een middagvullend programma. In de pauzes zijn soep en broodjes verkrijgbaar.

 

The Other Side of Everything
Winnaar IDFA Award for Best Feature-Length Documentary 2017
Serbia, France, Qatar – 2017 – Mila Turajlic – 104 min, Servisch gesproken
Een in tweeën gedeeld appartement in Belgrado vertelt het verhaal van een familie en staat symbool voor een land in politieke onrust. De woning werd opgesplitst op last van het communistisch regime toen Srbijanka Turajlic, die hier werd geboren, twee jaar oud was. De deur naar de afgescheiden kamers ging op slot en zat dertig jaar later bij de geboorte van regisseur Mila Turajlic, Srbijanka’s dochter, nog steeds dicht. Ook in de dertig jaar erna, dwars door een burgeroorlog, het opbreken van Joegoslavië, bombardementen en een revolutie heen, bleef de deur ongeopend. Srbijanka, een prominent politiek activist die een grote rol speelde in de revolutie, bewoont nog steeds de helft van het oorspronkelijke appartement. In een film die deze ruimte nauwelijks verlaat, schildert Mila een ontroerend portret van haar moeder – een krachtige, indrukwekkende vrouw voor wie haar acties vanzelfsprekend zijn, zelfs al bracht ze daarmee haar leven in gevaar. Staat de nieuwe generatie daar wel hetzelfde in?

 

As We’re Told
IDFA Special Jury Award for Student Documentary 2017

Sweden – 2017 – Erik Holmström, Fredrik Wenzel – 28 min, Zweeds gesproken

“Het is heel simpel: we doen wat ons wordt verteld.” Dat is het onthutsende antwoord van een medewerker van een Zweeds arbeidsbureau als hem gevraagd wordt naar de werkwijze van de meest impopulaire instantie van het land. En daar houdt het niet op: een voor een openbaren werkcoaches, receptionisten en psychologen in deze creatieve documentaire het falende systeem van het arbeidsbureau. Ze klagen over gebrekkige software, de veel te hoge werkdruk en ontgoochelende resultaatscores. Om de anonimiteit van de geïnterviewden te waarborgen, wordt iedereen nagespeeld door poppen van bordkarton, die met dank aan (zichtbare) poppenspelers, sprekende ogen en herkenbare mimiek al snel veranderen in mensen van vlees en bloed. Het resultaat is een fascinerende, komische en kunstzinnige studie naar menselijke strategieën voor de omgang met een irrationale bureaucratie.

 

 Amal
Openingsfilm IDFA 2017
Egypt, Lebanon, Germany, France, Norway, Denmark, Qatar – 2017 – Mohamed Siam – 83 min, Arabisch gesproken
Amal is veertien jaar als ze tijdens de Egyptische revolutie op het Tahrirplein belandt, nadat haar vriendje is omgekomen bij de Port Said-stadionramp. Tijdens de protesten wordt ze door de politie geslagen en aan haar haren over het plein gesleept. Deze coming of age-film volgt haar in de jaren na de revolutie. Terwijl de film snijdt tussen actuele gebeurtenissen en het snel veranderende leven (en uiterlijk) van Amal, zien we hoe zij haar eigen identiteit zoekt in een land in transitie. Amal is fel en onverschrokken. Ze heeft zich als een pitbull in het protest vastgebeten en leest haar moeder, een rechter, voortdurend de les. Als meisje tussen de mannen moet ze ook vechten voor het respect van anderen en het recht om mee te doen, op straat en in het verdere leven. Want zelfs voor een jonge vrouw als Amal – haar naam betekent ‘hoop’ – zijn er in Egypte weinig keuzes waar het de vormgeving van haar eigen toekomst betreft.

 

Piripkura
Human Right Award IDFA 2017
Brazil – 2017 – Renata Terra, Bruno Jorge, Mariana Oliva – 81 min, Portugees gesproken
Twee van de enige drie bekende leden van de Piripkura leven nog op nomadische wijze in de Amazone, in de Braziliaanse deelstaat Mato Grosso. Hun belangrijkste bezit is een fakkel die in 1998 is aangestoken en sindsdien niet meer is uitgegaan. Het gebied wordt omringd door boerderijen en houtzagerijen. De uitbreiding daarvan is bijna onontkoombaar en wordt met geweld bevochten. Om de beschermde status van dit stuk regenwoud in stand te kunnen houden, moet bewezen worden dat de twee indianen nog leven. Daarom trekt Jair Candor om de paar jaar de jungle in, op zoek naar de twee mannen, Pakyî en Tamandua. Soms wordt hij bijgestaan door hun enige nog levende familielid Rita. De filmploeg levert met de film het bewijs van hun bestaan. Piripkura toont de tragiek van de inheemse volken van de Amazone en het stelselmatige geweld tegen hen. De dreiging is voortdurend op de achtergrond aanwezig. Ondanks de bewonderenswaardige veerkracht en onverzettelijkheid van de laatste Piripkura hangt de onvermijdelijke vraag in de lucht: hoelang nog?

 

As We’re Told
IDFA Special Jury Award for Student Documentary 2017

Sweden – 2017 – Erik Holmström, Fredrik Wenzel – 28 min, Zweeds gesproken

“Het is heel simpel: we doen wat ons wordt verteld.” Dat is het onthutsende antwoord van een medewerker van een Zweeds arbeidsbureau als hem gevraagd wordt naar de werkwijze van de meest impopulaire instantie van het land. En daar houdt het niet op: een voor een openbaren werkcoaches, receptionisten en psychologen in deze creatieve documentaire het falende systeem van het arbeidsbureau. Ze klagen over gebrekkige software, de veel te hoge werkdruk en ontgoochelende resultaatscores. Om de anonimiteit van de geïnterviewden te waarborgen, wordt iedereen nagespeeld door poppen van bordkarton, die met dank aan (zichtbare) poppenspelers, sprekende ogen en herkenbare mimiek al snel veranderen in mensen van vlees en bloed. Het resultaat is een fascinerende, komische en kunstzinnige studie naar menselijke strategieën voor de omgang met een irrationale bureaucratie.