2019 - The Best of IDFA on Tour 2018

Zoals ieder jaar is voor The Best of IDFA on Tour een selectie van prijswinnaars en festivalfavorieten gemaakt. Natuurlijk doet Filmhuis Lumen weer mee: een hele middag festivalfavorieten van de editie van november 2018. De films zijn alleen als totaalpakket te zien. U kunt wel alvast kaarten kopen, reserveren is niet mogelijk. Vanzelfsprekend zorgen wij weer voor soep en broodjes in de pauze.


Koop nu een kaartje

za 09 febzo 10 febma 11 febdi 12 febwo 13 febdo 14 febvr 15 febza 16 febzo 17 febma 18 febdi 19 febwo 20 febdo 21 febvr 22 febza 23 febzo 24 febma 25 febdi 26 febwo 27 febdo 28 febvr 01 mrtza 02 mrtzo 03 mrtma 04 mrtdi 05 mrtwo 06 mrtdo 07 mrtvr 08 mrtza 09 mrtzo 10 mrtma 11 mrtdi 12 mrtwo 13 mrtdo 14 mrtvr 15 mrtza 16 mrtzo 17 mrtma 18 mrtdi 19 mrtwo 20 mrtdo 21 mrtvr 22 mrtza 23 mrt
Zaal 112.00
12.00
12.00

De selectie:

LOS REYES      Winnaar Special Jury Award for Best Feature-Length Documentary

Los Reyes is het oudste skatepark van de Chileense hoofdstad Santiago. Maar in zijn letterlijke betekenis (‘de koningen’) slaat de titel van deze film evengoed op Chola en Football, de twee zwerfhonden die van deze open ruimte vol rondrazende skateboards en lawaaiige tieners hun thuis hebben gemaakt. De doortastende teef Chola speelt graag met de balletjes die ze her en der vindt. Ze legt ze op de rand van de ramps waarop de skaters hun kunsten vertonen, en probeert ze te vangen, net voordat ze naar beneden storten. De oudere Football kijkt ongeduldig toe en blaft net zo lang naar Chola tot zij de bal loslaat.

De tieners die hen omringen zijn kinderen uit alle lagen van de bevolking, ieder met een eigen verhaal. In voice-over horen we ze praten over hun problematische levens. Maar de fenomenale, dromerige beelden van deze bijna sprookjesachtige film zijn geheel gewijd aan het subtiele spel tussen de honden, die zich vermaken met een bal, een stok, een steen en met elkaar.

  • Gesproken taal: Spaans (Nederlands ondertiteld)
  • Land van herkomst: Chili, Duitsland
  • Jaar van productie: 2018
  • Regisseur(s): Bettina Perut, Iván Osnovikoff
  • Duur: 78 minuten

 

DON’T BE A DICK ABOUT IT   Winnaar VPRO IDFA Audience Award

Peter en Matthew hebben allebei rood haar, groeien op bij hun ouders, zijn dol op elkaar en vliegen elkaar voortdurend in de haren. Peter is geobsedeerd door het televisieprogramma Survivor, waarvan hij de eliminatierondes elke dag volgens een onwrikbaar ritueel naspeelt. Zijn jongere broer Matthew heeft een extreme angst voor honden en probeert daar vanaf te komen. De camera volgt de twee liefdevol in hun dagelijkse leven thuis, dat gekenmerkt wordt door een warm familieleven, gezelligheid en een flinke ruzie hier en daar – de twee blijven broers. Ze accepteren elkaars tekortkomingen, maar maken ze net zo gemakkelijk belachelijk, en door alles heen blijft een onvoorwaardelijke liefde voor elkaar voelbaar.

Dit in warme kleuren gefilmde en door een lome soundtrack ondersteunde document, waarin Peters eliminatiesessies en Matthews bezoeken aan een lokale hondenkennel de rode draad vormen, is een ode aan het Amerikaanse gezinsleven, aan gekte en vriendschap.

  • Gesproken taal: Engels (Nederlands ondertiteld)
  • Land van herkomst: Verenigde Staten
  • Jaar van productie: 2017
  • Regisseur: Benjamin Mullinkosson
  • Duur: 69 minuten

 

ISLAND OF THE HUNGRY GOSTS      Winnaar Amsterdam Human Rights Award

De beelden van de krabbentrek op het in de Indische Oceaan gelegen Christmas Island hadden in een natuurfilm niet misstaan. Maar Gabrielle Brady contrasteert dit fenomeen in haar eerste lange documentaire met een heel andere vorm van migratie. De idealistische traumatherapeut Poh Lin bezoekt daar het zwaarbewaakte Australische detentiecentrum voor illegale immigranten, die er vaak jarenlang zonder enig perspectief worden vastgehouden. De kalme registraties van de gesprekken die Poh Lin met hen heeft vormen samen met andere observaties op het tropische eiland een intuïtief gecomponeerd, metaforisch mozaïek. Natuurbeschermers schieten de krabben te hulp en de plaatselijke Chinese gemeenschap bekommert zich om de nog rondzwervende geesten van arbeiders die er zo’n honderd jaar geleden omkwamen.

Met intieme momenten van Poh Lin en haar gezin en de soms hypnotiserende eilandbeelden ontstaat een breed te interpreteren bespiegeling. Intussen getuigen gedetineerden tijdens de therapiesessies steeds indringender van hun uitzichtloze situatie en hardvochtige behandeling. “Een soort hel,” noemt een van hen het. Poh Lin vraagt zich af wat haar rol hier is. Op Tribeca en enkele andere festivals werd Island of the Hungry Ghosts onderscheiden als beste documentaire.

  • Gesproken taal: Engels, Frans, Farsi, Mandarijn, Kantonees, Hokkien (Nederlands ondertiteld)
  • Land van herkomst: Duitsland, Engeland, Australië
  • Jaar van productie: 2018
  • Regisseur: Gabrielle Brady
  • Duur: 98 minuten

 

DE MAN DIE ACHTER DE HORIZON KEEK      Winnaar IDFA Special Jury Award for Children’s Documentary

Ruim veertig jaar geleden besloot Bas Jan Ader de stoute schoenen aan te trekken. Met een piepklein zeilbootje verliet hij de Amerikaanse kust om naar Engeland te varen. Negen maanden later werd dat bootje dobberend op zee teruggevonden. Zonder Bas Jan. Het is een verhaal dat filmmaker Martijn Blekendaal altijd heeft gefascineerd. Niet alleen vanwege die verdwijning zelf, maar door het hele mysterie eromheen.

Blekendaal gaat op onderzoek uit, en belandt uiteindelijk in Hollywood. Maar dat maakt van De man die achter de horizon keek bepaald geen doorsnee researchdocumentaire. Het blijkt dat de filmmaker, om te begrijpen wat deze man dreef bij zijn gewaagde ondernemingen, zijn angst om voorbij zijn eigen horizon te kijken, moet overwinnen. Via een wild flitsende montage met sprongetjes langs verschillende tijden, plekken en personen laat Blekendaal zijn kijkers speels inzien dat Bas Jan iets specialers heeft achtergelaten dan alleen een mysterie.

 

  • Gesproken taal: Engels, Nederlands (Nederlandse voice-over)
  • Land van herkomst: Nederland
  • Jaar van productie: 2018
  • Regisseur: Martijn Blekendaal
  • Duur: 26 minuten