Arrival

zomerprogramma ma 14 – wo 16 augustus

Een taalkundige wordt door het Amerikaanse leger van haar bed gelicht om contact te leggen met buitenaardse bezoekers, die in twaalf gigantische eivormige ruimteschepen op aarde zijn geland. Arrival is kalme, serieuze sciencefiction in de traditie van 2001: A Space Odyssey, Close Encounters of the Third Kind en Contact.

12 Geweld


Arrival is een pleidooi voor communicatie. Taalkundige en vertaalster Louise Banks (een mooi ingetogen Amy Adams) wordt door het Amerikaanse leger van haar bed gelicht om contact te leggen met buitenaardse bezoekers, die in twaalf gigantische eivormige ruimteschepen op aarde zijn geland. Het leger wil maar één ding van de bezoekers weten ‘Wat komt u hier doen?’. Terwijl het leger vooral bezig is vermeende vijandigheden te pareren, is Louise samen met een theoretisch natuurkundige in de weer met buitenaardse pictogrammen die ze als hiëroglyfen proberen te ontcijferen. Arrival is een film die kijkers onophoudelijk nieuwsgierig maakt naar wat gaat komen, zoals de hoofdpersonen steeds gedreven worden door hun wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Op een filosofisch niveau gaat Arrival over de Sapir-Whorf hypothese – in de film wordt er direct naar verwezen – die stelt dat de taal die je spreekt ook de manier waarop je denkt beïnvloedt. De Volkskrant beschreef Arrival als ‘kalme, serieuze sciencefiction in de traditie van 2001: A Space Odyssey, Close Encounters of the Third Kind en Contact, waarin de aliens niet fungeren als vijand die spectaculair verslagen moet worden, maar als nieuwkomers die aardlingen in het beste geval anders naar zichzelf en elkaar laten kijken.’