I Compani: Fellini Amo en I Compani à Paris

Vrijdag 15 maart 2019

I Compani: Dubbelconcert van jazzensemble I Compani. Fellini Amo is een ode aan regisseur Federico Fellini en de muziek van Nino Rota. In I Compani à Paris begeleiden nostalgische beelden van Parijs walsjes, polka’s, musettes en zigeunerdeuntjes die refereren aan Franse straatmuziek.



Koop nu een kaartje

Dubbelconcert van jazzensemble I Compani brengt ode aan Fellini en nostalgische beelden van Parijs

Zo’n zes jaar geleden was jazzensemble I Compani voor het laatst te zien in Lumen, toen met hun ode aan de godinnen van het witte doek. Hun lange afwezigheid maken ze goed met een heus dubbelconcert op vrijdag 15 maart.

Fellini Amo is een ode aan een van de belangrijkste naoorlogse Italiaanse regisseurs, Federico Fellini, die 26 jaar geleden overleed. Centraal in het concert staat de muziek van Nino Rota, die onlosmakelijk verbonden is met de films van Fellini. Rota’s herkenbare referenties aan Italiaanse volks- en circusmuziek worden live gespeeld door het zeskoppige ensemble met leider Bo van de Graaf op diverse saxofoons, violist Friedmar Hitzer, accordeonist Gert Wantenaar, pianist Leo Bouwmeester en contrabassist Arjen Gorter en drummer Rob Verdurmen, beide laatsten bekend van het Willem Breuker Kollektief. Na Rota’s dood in 1979 werkte Fellini met Nicola Piovani. Ook van hem worden enkele stukken gespeeld. De muziek wordt begeleid met scènes uit films en repetities, foto’s, tekeningen en teksten.

In I Compani à Paris begeleiden nostalgische beelden van Parijs walsjes, polka’s, musettes en zigeunerdeuntjes die refereren aan Franse straatmuziek.

Dit avondvullende optreden begint om 20.30 uur met een pauze tussen de twee delen. De toegangsprijs is € 25,-. U kunt alleen kaartjes kopen online of aan de kassa; reserveren is niet mogelijk.

In aansluiting op dit programma vertoont Lumen twee passende klassiekers.

Op Maandag 18 maart:

Otto e mezzo(, 1963) is misschien wel Fellini’s beste film en Rota’s beste soundtrack. Marcello Mastroianni schittert in de hoofdrol als regisseur in een artistieke crisis. Fellini zat zelf in een artistieke impasse na La dolce vita en verwerkte zijn ervaringen in zijn deze film. De titel verwijst naar het aantal films die Fellini voorafgaand aan had geregisseerd; zes speelfilms, twee korte films en één film in samenwerking met andere regisseurs. Deze film is dus film nummer 8½ van Fellini. Bijzonder is ook dat de film commentaar geeft op zichzelf, bijvoorbeeld als de filmcriticus in de film commentaar geeft op scènes die we zojuist hebben gezien.

Op Maandag 1 april

Playtime(1967) is Jacques Tati’s magnum opus, de film waarin zijn kritiek op de geestdodendheid van de moderne samenleving het scherpst verbeeld is. In een Parijs vol moderne architectuur in glas en staal is geen plaats meer voor mensen als Tati’s vaste personage Monsieur Hulot. Alles wat modern en efficiënt lijkt, blijkt telkens opnieuw niet berekend te zijn op mensen. Slechts heel even als weerspiegeling in een deur zien we de Eiffeltoren, als verwijzing naar het bekende Parijs.