Langs de Kapellekensbaan

Eénmalig – donderdag 30 maart

De bijzondere documentaire Langs de Kapellekensbaan, die in de boekenweek wordt vertoond, is een filmische reis in woorden en beelden naar de oorsprong van het beroemdste boek van Louis Paul Boon, De Kapellekensbaan.

Regisseur André Schreuders zal na afloop van de voorstelling in gesprek gaan met het publiek.



De Kapellekensbaan (1953) is het bekendste boek van de Vlaamse schilder en schrijver Louis Paul Boon, waarover de Rotterdamse filmmaker André Schreuders een bijzondere documentaire heeft gemaakt die ter gelegenheid van de Boekenweek wordt vertoond. Zijn film Langs de Kapellekensbaan komt voort uit een fascinatie voor Boons meesterwerk, dat meestal in één adem wordt genoemd met het vervolg, Zomer te Ter-Muren. Langs de Kapellekensbaan is een filmische reis naar de werkelijk bestaande weg met de naam Kapellekensbaan tussen Boons geboortestad Aalst en het dorp Erembodegem, waar hij stierf.

De Kapellekensbaan is het fragmentarische verhaal van het ambitieuze meisje Ondine én van haar schepper, de schrijver Boon. Bovendien biedt dit rijke en toentertijd vernieuwende boek een moderne versie van Reinaert de Vos. Boon wilde in zijn roman heel het leven omvatten. Filmmaker Schreuders probeert, tegen beter weten in, de vertrouwde wereld van het boek terug te vinden in de werkelijkheid. Zo ontstaat een dialoog – in woorden en beelden – tussen de roman en de film, tussen schrijver en filmmaker. Beiden zien het vergeefse van de droom en de noodzaak om kunst te blijven maken, als troost en bezwering.

André Schreuders is filosoof en filmmaker. Hij werkt als regisseur, producent, scenarioschrijver, cameraman en editor van poëtische en filosofische documentaires en fictiefilms. Zijn films verschillen onderling sterk qua stijl en onderwerp, maar ze komen allemaal voort uit verwondering. Een poëtische blik is een manier om de realiteit te begrijpen en imperfectie te zien als hoogste graad van perfectie. André Schreuders zal na afloop van de film in gesprek gaan met het publiek.