Miles Davis: Birth of the Cool (voorpremière)(Jazz Festival Delft)

Donderdag 22 augustus 2019

Opening Jazz Festival Delft

Deze documentaire over Miles Davis zet de spotlights op het geluid, talent en de mystieke persoonlijkheid van deze cultheld, zowel een jazzmusicus als een popheld, voor wie naar eigen zeggen niet spelen hetzelfde is als geen water meer hebben. Speciale voorpremière: de film komt pas in september uit.



Een donkere jongen uit St. Louis, met bemiddelde ouders. Het is zijn vader die Miles zijn eerste trompet gaf terwijl zijn moeder wilde dat de jongen viool ging spelen. Vanaf het moment dat hij met de trompet in aanraking kwam liet hij het instrument zijn leven bepalen. Hij speelde met zijn hart, hij speelde na wat hij hoorde, hij was gevoelig en zijn spel was elegant en smaakvol.

Al snel kwam hij in contact met andere grote musici en reisde zijn ster over de wereld. In Parijs ontmoette hij zijn eerste grote liefde, Juliettte Creco, die ook zoveel jaar na zijn dood (Miles overleed in 1991) ontroerd raakt als ze over hem praat. Miles Davis heeft in zijn leven ontzettend veel mensen geraakt, over de hele wereld. Wie naar zijn muziek luistert en zijn performance bijwoont kan er onmogelijk nog onverschillig tegenover staan; Miles Davis raakte zijn publiek.

In deze film vertellen de mensen die met hem geleefd en gewerkt hebben over hem en dat geeft de kijker een kans veel dichter bij het wezen van deze one-of-a-kind musicus te komen. Miles Davis gaf jonge talenten ruimschoots kansen tot ontplooiing in zijn muziekgroepen. Als je talent hebt maakt het niet uit hoe oud je bent, zei Miles, en liet een drummer van 17 jaar meespelen. Erop vertrouwend dat de muzikaliteit de jongen de weg zou wijzen. Zo stimuleerden de bandleden elkaar en werd het maximale uit iedereen gehaald, er was geen ‘leider’. Daarmee was zijn optreden verzekerd van vernieuwing, de jeugd stond vol in elke nieuwe trend op muziekgebied. De muziek moest ter plekke worden gecreëerd, voor een live publiek werden nieuwe ideeën uitgeprobeerd . Er werd veel van zijn muzikanten verwacht, maar zij groeiden erdoor en stelden niet teleur. Iedereen kon zo in feite de toon aangeven, de democratie van de muziek. Moeilijkheden waren er ook in zijn roerige leven. In zijn privéleven was hij dominant en grillig. Zijn vrouw Francis moest haar rol als danseres en zangeres in The West Side story van hem opgeven. Keer op keer liepen zijn relaties met vrouwen spaak.

Naast de grote successen was er ook ruimschoots tegenslag in zijn leven. Er waren, met name in Amerika, meerdere aangrijpende incidenten rondom zijn huidskleur die hem vormden. Verslaving aan drank en drugs speelden een grote rol en zorgden er meer dan eens voor dat hij uit beeld moest verdwijnen. Zijn eerste heroïneverslaving versloeg hij cold turkey op de boerderij van zijn vader. Na elke periode van ellende en afwezigheid kwam hij echter terug, in een nieuwe versie, en met weer vernieuwende muziek. Zijn naam stond wereldwijd steeds opnieuw op de agenda van de internationale muziek die de toon van een bepaalde tijd aangaf.

Ook de kijker die vindt, of denkt, niets met jazz te hebben kan met een gerust hart deze film gaan zien. Het levensverhaal van Miles Davis is een interessant verhaal over professionaliteit, gedreven zijn, hard werken, vallen en weer opstaan. En muziek van dit niveau in wat voor genre dan ook laat de toehoorder zelden onberoerd.