Foxtrot

Drieluik waarin een echtpaar te horen krijgt dat hun zoon, een Israëlische soldaat, is omgekomen tijdens zijn dienstplicht als wachter bij een verlaten grenspost. De feiten blijken echter een stuk complexer. Gelaagde film over de absurditeit van de Israëlische militaire cultuur, van de maker van Lebanon(winnaar Gouden Leeuw Venetië 2009).

12 Geweld Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

di 24 aprwo 25 aprdo 26 aprvr 27 aprza 28 aprzo 29 apr
Zaal 121.20
19.20
Zaal 221.40
17.00

In het eerste deel van het drieluik leren we Michael en zijn vrouw kennen, nadat zij te horen hebben gekregen dat hun zoon Jonathan als soldaat gevallen is.

Daarna maakt de film een onverwachte sprong naar de wereld van Jonathan, die met drie leeftijdgenoten in een verlaten landschap een grenspost bewaakt. In deel drie keren we terug naar het appartement van de ouders en volgen we moeder Daphna.

De drie delen zijn verschillend van stijl, toon en sfeer. Het begin is strak en formeel – net als de inrichting van het appartement. Het middenstuk is los en speels, als de jongens die zich vervelen. In het derde deel is het de moeder die zorgt voor gevoelens van warmte en ontroering.

Over de titel zegt de regisseur in een interview:

“Mijn film is een dans van een man met zijn noodlot. En een foxtrot is een dans met vele variaties, maar je eindigt hoe dan ook waar je begint.”

Foxtrotging in première op het festival van Venetië en won daar de Zilveren Leeuw. Samuel Maoz’ eerdere film, zijn overdonderende speelfilmdebuut Lebanon, was in 2009 dé verrassing van het festival en won er toen de Gouden Leeuw.