Rebels of the Neon God (Tsai Ming-liang Retrospectief)

Maandag 14 januari 2019

In de debuutfilm van de Taiwanese regisseur Tsai Ming-liang hangen twee jongens rond zonder idealen of ambities. De een is een lamlendige puber die z’n examens niet haalt, de ander een opgefokte jeugdcrimineel. 

12 Geweld Angst Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

In zijn debuutfilm Rebels of the Neon God (1992) hangen twee jongens rond zonder idealen of ambities. De een is een lamlendige puber die z’n examens niet haalt, de ander een opgefokte jeugdcrimineel. In lang aangehouden shots registreert Tsai hoe de levens van de jongens elkaar kruisen. Zijn tweede film, Vive l’amour (1994), won de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië. Twee mannen en een vrouw zijn in Taipei op zoek naar liefde, aandacht en seks: een straatverkoper van illegale merkartikelen, een wat oudere makelaarsassistente wier telefoon geen seconde stilstaat, en een verlegen verkoper van urnen. De drie levens raken verweven in een leeg luxeappartement dat moet worden verkocht.  

De eenzaamheid is nog sterker in Tsais derde speelfilm The River (1997), winnaar van de Zilveren Beer voor beste regie op het Filmfestival van Berlijn. Drie personages in een appartement: vader, moeder en zoon. Zwijgend passeren ze elkaars levens, emotieloos ondergaan ze de loop der dingen. De moeder heeft een pornoproducent als minnaar, de vader zoekt zijn heil in gaysauna’s en de zoon rijdt doelloos door de stad.  

Tsais films zijn een meditatie over de vervreemding van het leven in een moderne grote stad, radicaal, compromisloos en wreed tegenover zowel de personages als de toeschouwer. Voor de liefhebbers.