Werk ohne Autor (laatste week)

Nieuwe film van de maker van Das Leben der Anderen is tegelijk een boeiende Duitse geschiedenisles over de rumoerige periode 1937-1966 en een portret van een jonge kunstenaar die zijn weg zoekt, met in de hoofdrollen Tom Schilling, Paula Beer en Sebastian Koch.

12 Geweld Angst Seks Discriminatie Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

Eind vorig jaar lieten we met de vertoningen van Transit, 3 Tage in Quiberon en In den Gängen al zien dat het momenteel goed gaat met de Duitse cinema. Deze maand laten we daarvan meer bewijs zien. De regisseur van Das Leben der Anderen (2006), Florian Henckel von Donnersmarck, heeft een nieuwe film gemaakt, en ook Lars Kraume, regisseur van Der Staat gegen Fritz Bauer (2015) komt met een nieuwe film. Beide spelen in de jaren van de Koude Oorlog, toen er nog twee Duitslanden waren die elk op hun eigen manier probeerden het naziverleden achter zich te laten. Werk ohne Autor is losjes gebaseerd op de werkelijkheid, in dit geval het leven van de Duitse kunstenaar Gerhard Richter. In de film heet hij Kurt Barnert en volgen we hem van 1937 tot 1966, zo’n beetje de rumoerigste periode in de Duitse geschiedenis. Zijn jeugdjaren worden getekend door de oorlog en het verlies van zijn twee broers en zijn lievelingstante. In de DDR komt hij terecht op de kunstacademie van Dresden, waar hij geschoold wordt in de verheerlijking van het arbeidersbestaan en waar zijn talent wordt opgemerkt. Daar ontmoet hij ook de mooie Ellie, die zijn grote liefde wordt. Roem volgt pas nadat hij is uitgeweken naar Düsseldorf, waar hij op de kunstacademie les krijgt van o.a. de befaamde ‘man met het vilten hoedje’ (Joseph Beuys). Werk ohne Autor is tegelijk een boeiende geschiedenisles en een portret van een jonge kunstenaar die zijn weg zoekt, met in de hoofdrollen Tom Schilling (Oh Boy!), Paula Beer (Frantz, Transit) en Sebastian Koch (Das Leben derAnderen, Zwartboek) als Ellie’s vader en arts met een naziverleden. Ondanks zijn lengte van ruim drie uur geen minuut te lang, en eind februari de Duitse kandidaat voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.