Wes Anderson Retrospectief: Moonrise Kingdom

Op 10 mei 2018 gaat Isle of Dogs in première, en daarom draaien in de maand mei 3 oude films van Wes Anderson: Fantastic Mr. Fox, Moonrise Kingdom, The Grand Budapest Hotel (28 mei).

Mooie, grappige film over twee verliefde pubers, Sam en zijn penvriendin Suzy, die er samen vandoor gaan. Het onvermogen van de volwassenen die een zoekactie beginnen contrasteert met de sprookjesachtige wereld van de jongeren die voor het eerst verliefd zijn.

12 Geweld Angst Grof taalgebruik


Koop nu een kaartje

Op een eilandje voor de noordoostkust van de Verenigde Staten ontsnappen in 1965 twee eigenzinnige en verliefde pubers. Sam, een twaalfjarige padvinder die van pleeggezin naar pleeggezin verhuist, besluit samen met zijn vriendinnetje Suzy weg van huis te lopen. Hij heeft de route al uitgestippeld, zet gedegen het tentenkamp op. Ondertussen raakt de volwassen wereld in paniek – welk onheil kan de twee verliefde kinderen overkomen?

Spoedig wordt door de plaatselijke padvinderij een zoekactie op touw gezet. Dit is Wes Anderson op zijn best. De zoektocht wordt wisselend geleid (of verknoeid) door de lokale sheriff (gespeeld door Bruce Willis), die bovendien een romance heeft met Suzy’s moeder (Frances McDormand), of door de stuntelige hopman (Edward Norton). Suzy’s vader (Bill Murray) is advocaat en meer geïnteresseerd in een het vervolgen van de suffe sheriff dan het vinden van zijn dochter. De toeschouwer bekijkt het volwassen gestuntel al gauw vanuit jeugdig perspectief: in Moonrise Kingdomgeeft Anderson een komische aftekening van de falende volwassenheid.

Als de film de wereld van de volwassenen niet serieus neemt, des te meer is de film begaan met de sprookjesachtige kinderwereld. Anderson wilde de heftige sensatie van de eerste verliefdheid weergeven. Dit levert de mooiste scènes op, zoals wanneer de kinderen dansen in het tentenkamp dat Sam voor zijn vriendinnetje bouwde. Anderson speelt hier met beeld en geluid zoals alleen hij kan, met fantastisch geknutselde decors en creatief camerawerk. In de strakke openingsscène bijvoorbeeld, waar Suzy’s ouderlijk huis wordt getoond als ware het een poppenhuis. Statische shots worden afgewisseld met prachtige mobiele shots, terwijl alles een vertederende truttigheid heeft.

Anderson geeft met zijn aandoenlijke geknutsel een droogkomische blik in de kinderwereld. Moonrise Kingdomis een gevoelige kinderwereld voor volwassenen waar de naïeve overtuiging van kinderen serieus genomen wordt. Tegelijk toont het de creativiteit en oorspronkelijkheid van een groot filmregisseur die met strakke gedetailleerde composities een geheel eigen universum bouwt.

Alle elementen voor een vintage Anderson zijn te vinden in Moonrise Kindom: vroegwijze kinderen, contactgestoorde ouders en de nostalgische vormgeving die kenmerkend is voor het universum van Anderson.