Working Woman

één week vanaf 12 september 2019

De getalenteerde Orna pakt een kans voor haar carrière met beide handen aan. Al snel blijkt haar nieuwe baas machtig en overheersend. Working Woman gaat over seksuele intimidatie op de werkvloer en maakt de complexiteit van de MeToo-problematiek invoelbaar.

12 Geweld Grof taalgebruik


In de Israëlische film Working Woman van de feministische regisseur Michal Aviad vormt de MeToo-discussie de basis van een verhaal waarin de spanning langzaam opbouwt, al krijgt de kijker al vanaf het begin mee dat de baas van Orna, Benny, een dominante en veeleisende man is. Zijn wangedrag tegenover zijn assistente bouwt zich langzaam maar zeker op. In haar werkpositie is Orna de afhankelijke: ze moet haar hoofd boven water houden met een gezin dat afhankelijk is van haar inkomsten. Haar man heeft een eigen restaurant dat nog lang niet voldoende opbrengt. Daarnaast is Orna heel blij met haar baan. Ze is ambitieus en wil graag carrière maken. Die mogelijkheid biedt de opdringerige Benny haar, en hij zegt keer op keer hoeveel ze betekent voor zijn bedrijf. Ze krijgt van hem alle kans om zich te ontplooien. Maar wat heeft Orna aan kansen als haar werkgever haar intimideert en lastigvalt? Waar ligt de grens en wanneer overschrijdt hij die? Al bij de eerste twijfelachtige opmerking? Of is de grens een fysieke overheersing? Orna verandert van een zelfverzekerd stralend talent steeds meer in een schuchtere schaduw van zichzelf. Actrice Liron Ben-Shlush maakt Orna’s complexe positie, haar twijfels, angst en eenzaamheid invoelbaar met sterk spel. Ze dreigt haar gevoel van eigenwaarde te verliezen, maar komt er op een dappere manier uit.